Ensimmäiselläkin hakukerralla voi onnistua
Moikka!
Mun nimi on Iida Lähteenmäki ja opiskelen oikiksessa ekaa vuotta. Pääsykoekevät on siis vielä varsin tuoreessa muistissa ja ajattelin kertoa vähän omasta lukemisestani sekä siitä mitkä jutut mielestäni toimivat ja mitkä taas eivät niin hyvin. Kirjoitin viime keväänä myös ylioppilaaksi, joten alkukevät kului kirjoituksiin lukiessa. Kirjoitusten jälkeen, ennen pääsykoekirjojen ilmestymistä, oli noin viikon tauko, jolloin pidin lomaa kaikesta kouluun/pääsykokeseen liittyvästä. Suosittelen sitä sillä pääsykoetta ehtii ajatella ihan riittävästi myöhemminkin. Päätin jo etukäteen, että kun aloitan pääsykoelukemisen niin keskityn vain pelkästään siihen ja että luen kerralla kunnolla. Tätä helpotti se, että asuin uudella paikkakunnalla melkein koko luku-urakan ajan valmennuskurssin takia.
[aesop_image imgwidth=”400px” img=”https://judica.fi/valmennus/wp-content/uploads/2018/02/blogikuva-2.jpg” align=”center” lightbox=”off” captionposition=”center” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Sitten itse lukemiseen. Ajallisesti käytin lukemiseen oikeastaan kaiken ajan lukuunottamatta valmennuskurssin luennoilla istumista. Vapaapäiviä en pitänyt yhtäkään, tosin muutamana päivänä luin hieman vähemmän. Jälkikäteen ajateltuna oman jaksamisen kannalta vapaapäivien pitäminen olisi kyllä voinut tulla tarpeeseen. Jos et pysty pitämään kokonaista päivää vapaana, kannattaa edes muutamana päivänä pyhittää esimerkiksi ilta jollekin ihan muulle, jolloin taas seuraavana päivänä jaksaa lukea paljon paremmin.
[aesop_image imgwidth=”300px” img=”https://judica.fi/valmennus/wp-content/uploads/2018/02/blogikuva1.jpg” align=”center” lightbox=”off” captionposition=”center” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Luin aina yhtenä päivänä vain yhtä kirjaa ja vaihdoin kirjaa joka päivä. Aamulla ensimmäisenä kertasin edellisenä päivänä lukemani asiat, jonka jälkeen jatkoin seuraavan kirjan parissa. Ensin luin kaikki kirjat kertaalleen läpi, seuraavalla kerralla yliviivasin eri värejä käyttäen tärkeimmät kohdat (siis melkein koko kirjan). Yliviivauksessa käytin eri värejä lakipykälille, lain sisällölle, termeille ja yleisesti tärkeille asioille. Lisäksi kirjoitin jokaisen kirjan kappaleen viereen sen tärkeimmän asian. Sen jälkeen tein vielä termikortteja ja merkkasin lapuilla kaikki kirjojen lainkohdat. Niiden väkertäminen vei melko paljon aikaa, joten kannattaa pohtia voisiko ajan käyttää hyödyllisemminkin sillä loppujenlopuksi tärkeintä on osata kirjat lähes ulkoa kannesta kanteen. Loppuajan luin kirjoja läpi kerta toisensa jälkeen ja opettelin termejä termikorteista. Tein myös valmennuskurssilta saamiani harjoitustehtäviä iltaisin, kun en enää jaksanut keskittyä lukemiseen. Niiden tekeminen oli varmasti todella hyödyllistä näin jälkikäteen ajateltuna, vaikka se silloin ei aina siltä vaikuttanutkaan. Välillä urakka tuntui ihan mahdottomalta mutta epätoivon hetkellä kannattaa muistaa, että kaikki ovat samassa tilanteessa ja kaikilla on saman verran aikaa opetella kirjojen asiat.
Tsemppiä kaikille lukemiseen! Opiskelupaikka oikiksessa on ehdottomasti kaiken sen vaivan arvoista.
-Iida Lähteenmäki
kirjoittaja on ensimmäisen vuoden opiskelija Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella
[aesop_image imgwidth=”190px” img=”https://judica.fi/valmennus/wp-content/uploads/2018/03/Iida.jpg” align=”left” lightbox=”off” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]